maanantai 27. lokakuuta 2008

Volvo museet



Siitä oli puhetta jossakin kirjoituksessa jo aiemmin ja nyt siellä siis on tullut käytyä. Volvo museet oli yllättävän iso paikka. Tietysti tilaa pitää ollakin, koska esillä oli kattavasti henkilöautoja koko Volvon olemassaoloajalta. Sarjavalmisteisten autojen lisäksi esillä oli myös lukuisia prototyyppejä ja konseptiautoja. Tästä kaikki kuitenkin alkoi.



Henkilöautojen lisäksi myös kuorma-autoja oli kattavasti esillä. Myös jokunen bussi, tai ainakin bussin alusta oli näytillä. Volvo Penta eli veneen moottorit olivat esillä ja roikkuipa katosta pari hävittäjääkin Volvo-tupriiniensa kera. Esillä oli myös pari traktoria ja pyöräkuormaaja, mutta esimerkiksi kaivinkoneet ja dumpperit puuttuivat. Harmi.



Niin ja täytyy vielä sanoa, että vaikka kyseessä on museo, niin näytillä on myös tämänhetken uutuusmallit kuten C30, V70, V50 ja S80. Lisäksi tuore konseptiauto ja uusi konseptisähköauto. Mielenkiintoisimpia olivat kuitenkin erikoisuudet vuosien varrelta, legendaarisia pyhimyksiä ja amazoneja unohtamatta. Mielenkiintoisista erikoisuuksista ja muotoiluratkaisuista kuvia alla:

Jonkun Volvon ostaman autotehtaan malli, jota yrityskauppojen johdosta myytiin Volvon nimellä. Skodamaista muotoilua. Toimii aina.

Joku pyhimyksentyylinen "ruumisautoprototyppi".


Tästä en muista muutakuin, että rengastus on järeä 11-tuumainen.

Aika saabmainen turvakumipuskuri.

Suurkaupunkien takseiksi tarkoitettu prototyyppi. Läpimurtoa odotetaan vielä.

Volvoissahan on aina ollut hyvät penkit, mutta nämä nahkanojatuolit menevät kyllä jo yli. Kyseessä on -77 vuosimallin 262 C. Amerikanvientimalli, jossa on panostettu äärimmäiseen mukavuuteen.





Tämä uudehko konseptiauto oli varustettu mielenkiintoisilla Nokian renkailla. Vanteilla oli todelliset matalaprofiilinahkat päällä. Kumia oli paistettu joustavan vanteen päälle vain kulutuspinnan verran. Vanteen on ilmeisesti tarkoitus vaimentaa iskuja. Minkähänlaista tällaista olisi ajaa?





Hauska oli myös huomata, mistä on ammennettu uuden C30:n perän ja takalasin muodot. Vai voitteko väittää, että P1800:n farmarin perällä ja noin 40 vuotta uudemmalla miljöbilillä ei olisi huomattavaa yhdennäköisyyttä?







Oikea pyhimys on tässä. Mikäli oikein ymmärsin niin tämänkaltainen Pyhimys-sarjassa esiintynyt auto oli vasta prototyyppi ja varsinaiseen sarjatuotannossa olleeseen P1800-malliin on tapahtunut tästä jotakin muutoksia.



Tätä uuden V70:n sivupeilikameraa ihmettelimme. Mistähän mahtaa olla kyse? Osaako Joni sanoa?



Ralliautojakin oli. 850:n farmarimallista kerrottiin esittelytaulussa, että farmarimallisella autolla kilpaa ajaminen sai sai aikaan enemmän lehtikirjoituksia, kuin mitä varsinaiset kilpailutulokset. Varmasti täysin totta. Mitä järkeä voi olla ajaa farmarimallisella? Keksiikö joku?





-Jaakko lastenistuimesta

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Tiedän, että nämä kysymykset jäivät varmasti vaivaamaan kaikkia lukijoita, joten tässä hieman helpotusta.

Tätä uuden V70:n sivupeilikameraa ihmettelimme. Mistähän mahtaa olla kyse?

Se on BLIS eli Blind Spot Information System, joka ilmoittaa merkkivalolla nai... siis vähemmän tarkkaavaiselle kuljettajalle, jos "kuolleessa kulmassa" on toinen auto. Safety first!

Mitä järkeä voi olla ajaa farmarimallisella? Keksiikö joku?

1. Legendan mukaan vuoden 1994 BTCC-sarjaan valmistauduttiin tiukalla aikataululla. Kun tuli aika noutaa korit tehtaalta, saatavilla oli vain Sportswagoneja, joten sellaiset päätyivät myös kilpa-autoihin.
2. Pidemmän katon vuoksi farmari tuottaa enemmän downforcea. Kaudella 1995 oli mahdollisuus käyttää spoilereita, joten silloin Volvokin vaihtoi sedaniin.
3. Tietoinen ja onnistunut markkinointikikka.

Anonyymi kirjoitti...

Onko sulla Jaakko joku lastenistuin fetissi ;)?

Mellankorniker från Sverige kirjoitti...

Kyllä Volvo-mies on Volvo-mies. Vakuuttavaa asiantuntevuutta ja ihailtavaa merkkifanaattisuutta. BLIS:ä en olisi hoksannut, mutta pitkän katon tuottama suurempi down force kuulostaa kyllä jo vähän siltä itseltään, mutta menkööt;) Oli siellä näytillä muuten yksi tipunkeltainen ärräkin, oikein oli jalustalle päässyt muiden autojen keskelle.

Respuesta segura, tai jotain.

-Jaakko

Mellankorniker från Sverige kirjoitti...

Nyt piti kyllä hetken miettiä, jota mitähän Nuudia mahtaa tuolla tarkoittaa:) Muisti palaa pätkittäin ja muistelen yrittäneeni teidän häissä istahtaa lasten syöttötuoliin? Se oli kuuma päivä, kenties nestehukka oli päässyt yllättämään;)

En usko, että varsinaisesti lastenistuimet ovat mielitiettyjäni. Yleistäisin asian mielummin ylipäänsä ahtaisiin paikkoihin. Niihin olen pyrkinyt pienestä pitäen:) Näin minulle on ainakin kerrottu. Tätä blogia päivittäin selaava äippä voi vahvistaa asian.

Tämä lastenistuin oli vain säälittävän iso ja tehtävä oli turhan helppo, vaikka vähän kiivetä pitikin.

Kaikissa meissä asuu pieni lehmä;)

-Jaakko

Unknown kirjoitti...

Äippä vahvistaa hondamiehen mieltymuksen ahtaisiin paikkoihin; pöydän jalan ja seinän väliin jäävä väli oli tosi haasteellinen ja haluttu läpikulkupaikka konttaavalle pojalle.