Huomenna aamusta aloitamme varmaan tämän vaihtoreissun pisimmän ulkomaanmatkan. Aamusella ajamme Malmöön, josta siltaa pitkin Tanskan puolelle. Tanskassa meillä on iltapäivä ja ilta aikaa kikkailla kööpenhaminassa, missä myös yövymme. Majoitus on varattu hieman keskustan ulkopuolella olevasta hostellista. Huomasimme, että paitsi Norja, niin myös Tanska vaikuttaa aika kalliilta maalta.
Kööpenhaminasta lähdemme aamupalan jälkeen tiputtelemaan kohti Rödbytä, josta siirrymme lautalla Saksan puolelle Puttgardeniin. Autolautta kestää vajaan tunnin. Saksassa päästellähän mielin määrin leveetä paanoja Frankfurtin alapuolelle, Miltenbergiin. Leenan täti asuu miehensä kanssa siellä ja näin köyhinä opiskelijoina tekee hyvää yöpyä pari yötä mennen tullen sukulaisten nurkissa.
Tiistaiaamuna jatkamme matkaa ennen sianpieremää etelää kohti. Tarkoituksena on lävistää alpit Sveitsissä ja ajaa Italian puolelle, Milanoon. Varsinkin Leena odottaa risottoa ja pitsaa tässä kaupungissa. Milanosta olemme varanneet hostellin pariksi yöksi. Saa nähdä minkälainen murju siellä odottaa, jos odottaa. Italiaan menoa olemme suunnitelleet myös junalla. Olisi ilmeisesti järkevintä ostaa 5 päivän interrail-kortit ja niillä sitten päästellä Miltenbergistä Milanoon ja takaisin. Näin voimme tehdä, josta siltä tuntuu, mutta näillä näkymin ajelemme civikillä saapasmaahan asti. Siinä säästää aikaa ja rahaa, mutta vaivaahan siitä tietenkin on. Onhan siinä toki oma hohtonsa ajaa alppien läpi vanhalla Hondalla, mutta kyllä ne tunnelit on jo Norjassa nähty: pakokaasun haju tulee sisälle ja navigaattori sekoaa.
Milanossa kikkailemme siis pari päivää syöden ja kierrellen keskustassa. Sen jälkeen ylämäkeen Miltenbergiin. Perjantaina ajattelimme tehdä päiväreissun autolla tai siis civicillä Frankfurtiin, joka on noin 60 kilometrin päässä Miltenbergistä.
Lauantaiaamusta lähdemme sitten kotia kohti, kuitenkin niin, että Lyypekissä yövymme ennen Tanskan lauttoja ja matkaa Helsingborgista koti-Göteborgiin. Lyypekistä täytämme viimeistään civikin täyteen halpaa olutta ja viiniä. Ei ne ole koskaan vielä päiväysvanhoiksi päässyt. Niin paitsi se yksi hanapakkauksen loppu. Maijun ja Antin kanssa se juotiin kuitenkin ja hyvää oli silti. Viinihän paranee ja niin edelleen.
Taas on tarkoitus pitää kukkaron nyörejä tiukalla ja mukaan lähtee reilusti evästä ja tykötarpeita omatoimista ruoanlaittoa varten. Silti kustannuksilta ei voi välttyä, tuleehan tuossa kuitenkin 4 hostelliyötä ja lähes 4000 kilometriä. Kohtuullista kuitenkin 8 päivän reissuun nähden.
Leena ja ilmeisesti joku muukin on epäillyt täysin syyttä Hondan kestävyyttä. Ei tämä nyt normaalia kauppareissua kummempi reissu ole Civicillekään. Vanhus on nähnyt kaikkea jo, sehän on nähnyt myös reissun Japanista Suomeen. Lisäksi eilen suoritimme ennakoivaa turvallisuutta, kun täytimme tankin ja pesimme tuulilasin. Kaikki on valmista. Here we come Europa!
-Jaakko
Ps. Reissulla käytämme suomalaisia kännykkäliittymiä, jotta jos on asiaa, niin tiedät kyllä mitä, tiedät kyllä mihin.
perjantai 10. lokakuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
4 kommenttia:
Oot ilmeisesti viettäny ihan liika aikaa siellä Volvon ihmemaassa, kun tekstistä selvästi paistaa läpi, että japanian-ihme Civikki on menettämässä auto-arvonimeä.
Honda on enemmän kuin perusbiili. Honda - the joy machine. Mulla on täysi luottamus Hondaan. Huomaan kuitenkin ympärilläni epävarmuutta, se varmaan paistaa läpi;)
-Jaakko
Puttgardenissa on Tax Free lautta josta kannattaa ostaa kaljat ja viinat. Muistaakseni se on yhdeksaan asti auki. Hyvaa reissua :)
Kiitos kiitos ja kiitos tiedosta. Meinaat siis, jotta kannattaa ostaa mielummin kaikki juomat satamasta kuin esimerkiksi Lyypekistä? Joskus kun olin bussilla Saksassa, bussikuski suositteli ostamaan viinat ja viinit lyypekin ostoskeskuksesta ja kaljat sitten satamamarketista. Tiedä häntä. Amatöörit varmaan ajattelisi, että mitä sen on väliä mistä ostaa. Kyse on kuitenkin vain pienestä hintaerosta. Nyt määrät eivät kuitenkaan tule olemaan pieniä;)
-Jaakko
Lähetä kommentti